ESG – Stratégia

Mit jelent az ESG?

Az ESG egy betűszó, amely az Environment (Környezet), Social (Társadalom) és Governence (Felelős intézményvezetés) szavakból áll. Az első elem többek között az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését, a hulladék- és vízgazdálkodás káros hatásainak csökkentését, az energiahatékonyság javítását foglalja magában. A második a munkavállalókkal való megfelelő bánásmód, a munkabiztonság maximalizálása, az esélyegyenlőség gyakorlati megvalósítása, a helyi közösségekkel való kiváló kapcsolatok ápolásával foglalkozik. A harmadik pilléren sok egyéb mellett a vállalatok belső irányítási struktúráját, az esélyegyenlőség elméleti kereteinek megszilárdítását, a transzparencia biztosítását és etikai normáit vizsgálja, a kiberbiztonsági feltételek megteremtése mellett.

Az egyes pontok összhangban vannak az ENSZ által meghatározott Fenntartható Fejlődési Célokkal (Sustainable Development Goals) azaz SDG-kel.

Forrás: Stradamus Zrt.

Az ESG mint fogalom, egy olyan elemzési és szervezeti-működési keretrendszer, amely az intézmények normál működése és stratégiai döntései során egyensúllyal veszi figyelembe a környezeti, a társadalmi fenntarthatósági szempontokat, a pénzügyi vagy éppen a képzési, akadémiai teljesítménnyel. Az ESG célja a lehető legnagyobb átláthatóság elérése, és mivel a keretrendszer erősen adatalapú, így az ESG jelentések lehetővé teszik az összehasonlítást. Az ESG fejlesztése már középtávon is kedvezően befolyásolhatja a szervezet pénzügyi teljesítményét, az Óbudai Egyetem esetében elsősorban az egyetemi polgárok, azaz a hallgatók és munkavállalók elégedettségét, fizikai és mentális egészségét, továbbá az egyetemi ranglistákon elért helyezését is.

Az ESG mára egy megkerülhetetlen szempontrendszert jelent a befektetők és a vállalatok számára, és egyre több, a témában érintett csoport számára jelent alapot az adott intézmény megítélésekor. Az Európai Unióban, így Magyarországon is speciális jogszabályok határozzák meg az ESG bevezetésével kapcsolatos lépéseket, kockázatkezelési rendszereket és megelőző intézkedéseket.

A fenntarthatóság és az ESG kéz a kézben járó fogalmak. Azonban amíg a fenntarthatóság a kívánt végcélt jelöli, addig az ESG olyan keretrendszert kínál, amely meghatározza az oda vezető utat. Az Óbudai Egyetem elkötelezett egy olyan világ kialakítása mellett, amelyben a felhasznált erőforrások kimeríthetetlenek, és a kibocsátásokat és a szennyezést olyan szintre csökkentik, amely biztosítja környezetünk tisztaságát és élhetőségét. Ezzel párhuzamosan nem csak a környezeti, hanem a társadalmi fenntarthatóság megvalósítására törekszik, elősegítve a teljeskörű esélyegyenlőséget, és mindenki jóllétét. Ezért az Óbudai Egyetem a „gyenge fenntarthatóság” modellje helyett az „erős fenntarthatóság” modelljét követi, amely szerint a környezeti és társadalmi dimenziók nem különálló területek. Ebben a megközelítésben, a gazdasági teljesítményt a társadalom tevékenységének eredményeként értelmezi, míg magát a társadalmat a természeti környezet szerves és elválaszthatatlan elemének tekinti.

Forrás: Takácsné György Katalin – Óbudai Egyetem

Miért kiemelkedő jelentőségű az ESG az egyetem számára?         

Az az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontok okán) szemlélet kiemelt fontossággal bír az egyetem számára, mivel célunk, hogy élen járjunk az értékteremtésben, valamint a meglévő értékek megőrzésében és fenntartható gyarapításában.   Intézményünk tudatos és felelős szereplőként arra törekszik, hogy mélyrehatóan megismerje a vele kapcsolatban állókat, azok elvárásait, szükségleteit és kihívásait. Ennek érdekében folyamatos, kölcsönös párbeszédet folytatunk velük, elősegítve ezzel az együttműködés minőségének és hatékonyságának további erősítését. Az Óbudai Egyetem az érintettek – különösen a hallgatók, valamint azakadémiai munkatársak – , aktív bevonásával, visszajelzéseikre és tapasztalataikra támaszkodva határozta meg azokat a kulcsfontosságú tématerületeket, amelyeket az ESG fejlesztési folyamat szerves részét képezik.  Az intézmény elsődleges érintetti köre:

  • Akadémiai munkavállalók
  • Hallgatók
  • Hallgatók szülei
  • Helyi közösségek
  • Nem akadémiai munkavállalók
  • Partner egyetemek
  • Partner vállalatok
  • Társadalom

Segítségükkel az egyetem az érintettek bevonásával meghatározta a közös jövőnk szempontjából kulcsfontosságú területeket, amelyekre kiemelten összpontosítja erőforrásait. Mindemellett az ESG Stratégia keretében valamennyi egyéb területtel is aktívan foglalkozik ezekhez specifikus célokat és akciókat rendelve.

Különösen fontos hangsúlyozni, hogy az oktatási szektorban és azon belül is a felsőoktatásban a hallgatói érintetti csoport kiemelt szerepe mellett az ESG további dimenziókkal is bővül:

  • Kutatási dimenzió: az egyetem a kutatásai, tanulmányai milyen mértékben járulnak hozzá környezetvédelmi és társadalmi célokhoz.
  • Képzési dimenzió: az Óbudai Egyetemen végzett hallgatók olyan tudást sajátítanak el az intézmény falain belül, amely révén karrierjük során hozzájárulnak a klímavédelmi és társadalmi célokhoz.
  • Rangsor dimenzió: Valamennyi fontos, egyetemi rangsorokat összeállító elemző műhely fenntarthatósági és hatás (impact) listákat is készít, az ezeken elért helyezés pedig közvetve a hallgatók számát és a partnerkapcsolatok minőségét és mennyiségét is befolyásolja.

Az ESG fejlesztés célkitűzéseinek kialakítása során figyelembe vesszük az SDG-ket, vagyis az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljait (Sustainable Development Goals), amelyek a globális környezeti, társadalmi célokat 17 fő, és 231 alcél szerint rendezi. Ezek közül az Óbudai Egyetem elsősorban a negyedik, vagyis a minőségi oktatás területén tud hozzájárulni a fejlődéshez, de az ipar, innováció és infrastruktúra, a tiszta energia, a fenntartható városok és közösségek, fellépés az éghajlatváltozás ellen, továbbá az esélyegyenlőség területére fókuszálunk kiemelt módon.

Forrás: Egyesült Nemzetek Szervezete

Mit csinálunk az ESG teljesítményünk fejlesztés során?

Az egyetem ESG fejlesztési programja keretében az alábbi lépéseket hajtotta, illetve hajtja végre a terület szakértőinek bevonásával:

  • Benchmark elemzés: átfogó vizsgálat analízis során elemeztük a régió öt, hasonló profilú, méretű és hátterű, valamint a világ négy, kiemelkedően teljesítő felsőoktatási intézményét. Célunk a kiváló és legjobb gyakorlatok feltárása volt az ESG fejlesztések terén.
  • Állapotfelmérés: részletes átvilágítást végeztünk, amely hat fő- és huszonhét alterületet ölel fel. Ennek eredményeként meghatároztuk a fejlesztendő területeket és az ezekre vonatkozó ütemtervet.
  • Lényegességi elemzés: az érintettek bevonásával végzett felmérés és részletes elemzés révén azonosítottuk a kiemelten fontos, fontos és közepesen fontos területeket, melyek alapján az egyetem szakemberei megfelelő célokat tűzött ki annak érdekében, hogy működése és tevékenysége során a lehető legkedvezőbb közvetlen és közvetett hatást gyakorolja az érintettekre.
  • Belső képzési anyag: valamennyi munkatársunk számára elérhetővé tettünk egy hat részből álló, digitális formában elérhető oktatási anyagot, amely az ESG fejlesztés hátterét, lépéseit, elméleti tudnivalóit mutatja be. (Az oktatási anyag tanulmányozását vezetőink számára kötelezővé tettük.)
  • ESG stratégia: az egyetem az erősségeire, az állapotfelmérés megállapításaira, és a lényegességi elemzés eredményeire építve saját stratégiát dolgozott ki, amelynek hivatalos elfogadása 2025 során várható.
  • Szervezeti átalakítás: az intézmény létrehozta a Fenntarthatósági Tanácsot, az ESG Bizottságot, és a Hallgatói, valamint Munkavállalói Jólléti Bizottságokat a kiemelt területek hatékonyabb kezelése érdekében. Az Óbudai Egyetem ESG fejlesztésének vezetője a Fenntarthatósági Tanács elnöke, aki egyúttal a fenntarthatóságért és kiemelt fejlesztésekért felelős rektorhelyettes.
  • Kulcsindikátor (KPI) lista: az intézmény szakemberei összeállították az egyetem ESG-vel kapcsolatos mutatóinak listáját, amely tartalmazza a szükséges kísérő paramétereket, adatgazdákat és adott esetben célértékeket is.
  • ESG jelentés: folyamatban van az Óbudai Egyetem ESG jelentésének elkészítése, melynek első verzióját a 2025-ös évről tervezzük publikálni.
  • ESG képzések indítása: alaptevékenységünkhöz igazodva, nemcsak tantárgyi szinten, hanem önálló szakok formájában is több, ESG-vel összefüggő oktatási programot indítunk. Például az ESG tanácsadói szakirányú képzést, amelynek elvégzése törvényi feltétel is a területen dolgozók számára.

Működési hatékonyság javítása ESG területeken: az egyetem számos projektet indított el az ESG stratégiában megfogalmazott akciók mentén.  Ezek célja az energiahatékonyság növelése, az innováció előmozdítása, a kiberbiztonság és adatvédelem erősítése, valamint a munkavállalói és hallgatói jóllét és esélyegyenlőség biztosítása.