„Az integráció alapfeltétele az informatikai írástudás”

Közel negyed százada annak, hogy látás- hallás- és mozgássérült embereknek biztosít lehetőséget ICDL (korábbi néven az ECDL) tanfolyam elvégzésére az Óbudai Egyetem a Neumann János Informatikai Karon. Az elmúlt évek alatt több mint 600 érzékszervi fogyatékkal élő kapott eddig térítésmentes informatikai felkészítést intézményünkben. A résztvevők elsődleges célja általában nem a vizsga letétele, hanem a számítógépes jártasság megszerzése. A bizonyítvány birtokában ugyanakkor több álláslehetőség közül választhatnak a munkaerő-piacon. Az országos szinten is egyedülálló programról Cserfalvi Annamáriát, egyetemi tanársegédet, – aki hallássérültként maga is tanít informatikát hallás- látás- és mozgássérülteknek – és Dr. Kutor László egyetemi oktatót, az IT-Evolúció Kiállítás alapítóját, gondozóját kérdeztük.

Kapcsoljuk le egy percre a monitort, tegyük félre az egeret és gondoljunk arra, miként fogjuk megoldani aznapi feladatainkat. Szemünket lehunyva vagy fülünket bedugva (vagy épp mindkettő) hogyan is tudnánk tanulni, dolgozni? Belegondolni is nehéz.



A fogyatékossággal élők integrációjának egyik legfontosabb feltétele az informatikai írástudás. Az e téren tapasztalható akadályokat, valamint a képzési kínálat hiányát felismerve – az egyetem jogelőd intézményében, a Budapesti Műszaki Főiskolán – a Neumann János Informatikai Kar Kiberfizikai Rendszerek Intézet 2001 őszétől, Magyarországon elsőként, és a felsőfokú oktatási intézmények közül egyedül az Óbudai Egyetemen rendszeres, térítésmentes felkészítő tanfolyamokat szervez látás-, mozgás- és hallássérültek részére. Ismereteink szerint ilyen célirányos informatikai képzést más felsőoktatási intézmény nem biztosít, ezért kidolgoztunk egy kiscsoportos oktatási és vizsgáztatási formát – meséli Cserfalvi Annamária.

– A programot kezdetben a vakok és gyengénlátók felzárkóztatására Ecsedi Csaba programozó matematikus bevonásával szerveztem meg – mondja el kérdésünkre  Dr. Kutor László. Sima Dezső, akkori igazgató engedélyezte, hogy a szakcsoportom hallgatói laboratóriumát vakok oktatására is használjuk. Jelenleg ez a harmadik laborhelyszínünk, remélem itt is maradhatunk, hiszen nagyon sok embert érint. A vakok oktatási tematikáját Csaba dolgozta ki. Ancsát, felismerve, hogy ő erre a feladatra személyes érintettsége okán különösen alkalmas lehet, a siketek és nagyothallók felzárkóztatására kértem fel. Ennek tematikáját (ICDL) ő dolgozta ki, igazodva az akkori ECDL szabványokhoz.

Az anyagi forrást, a gépek és speciális programok, mint például a képernyő felolvasó programok beszerzését, a vizsgáztatók díjazását kezdetben egy pályázatból, majd később az MSZI alapítvány támogatásával tudtuk biztosítani. Az OE és az NJSzT írásos együttműködésének lényege az, hogy a nálunk vizsgázók számára a vizsgakártya díját az NJSzT elengedi. Amit én a legfontosabbnak tartok, hogy eddig már hatszáznál is többen szerezhettek nálunk bizonyítványt tudásukról – tette hozzá Kutor László.

Oktatást és vizsgáztatás

Mint megtudjuk, a látássérült hallgatókat vak tanár, a hallássérült hallgatókat pedig hallássérült tanár tanítja jelnyelven és beszélt nyelven párhuzamosan. A célcsoportokból bárki jelentkezhet a tanfolyamra. A látássérültek számára JAWS és NVDA speciális beszélő programokkal és egyéb segédeszközökkel felszerelt laboratórium áll rendelkezésre. Tapasztalatok szerint az igényeket úgy tudják legjobban szolgálni, ha a tanárok személyes érintettségüknél, tapasztalatuknál fogva rendelkeznek az informatikai rendszerek használatával.

A jelentkezők számára az elsődleges szempont nem a vizsga letétele, hanem a számítógépes jártasság megszerzése. Az ICDL bizonyítványra az emberek többségének azért van szüksége, hogy a szervileg ép emberekhez hasonló esélyekkel jelentkezhessenek egy-egy állásra, és amikor alkalmazzák őket, ne kelljen külön vizsgát tenniük. A digitális kompetenciafejlesztő programok közül a tanfolyam nemzetközi szinten is a legrangosabbak közé tartozik és így a munkaerőpiacon általánosan elfogadottnak számít. Az ICDL fogyatékossággal élők számára szervezett tanfolyam célja a látás- mozgás- és hallássérült személyek alap informatikai képzésének megteremtése, ezen belül az érettségire készülő és a felsőoktatásban részt vevők informatikai felkészítése.

Informatikai, infrastrukturális háttér

A fejlesztőlaborban jelenleg 12 munkaállomásból álló géppark áll rendelkezésre látás-, mozgás- és a hallássérültek számára, felszerelve a szükséges szoftverekkel. Az időről időre megújuló ICDL követelményrendszerhez igazodva, optimalizálták a speciális tananyagot. Közel huszonöt év tapasztalata alapján megújult módszertan alkalmazásával folytatják a képzést (jövő szeptemberben 25 éves lesz). A tanfolyamot azoknak ajánlják, akik Windows operációs rendszerre épülő Office környezet ismeretét tanúsító ICDL vizsgát szeretnének tenni. A kimondottan látásvesztett és látássérültek számára készült ICDL-modul a képernyőolvasás és az optikai karakterfelismerés világában segít tájékozódni, a JAWS – OCR modulhoz először 2016-ban, majd a módosított változata 2019-ben készültek el a vizsgafeladatok, melyeket három évvel ezelőtt újították meg. A digitális tudás minősítését igazoló ICDL bizonyítványhoz a vizsgakártyákat a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (melynek elnöke Prof. Dr. Kovács Levente rektor) térítésmentesen bocsátja rendelkezésre, és támogatja az új módszerek és tapasztalatok folyamatos beépítését a speciális oktatásba.

Kevés fogyatékossággal élő jut el a felsőoktatásig

Az a tapasztalat, hogy kevesebb látás- és hallássérült jut el a felsőoktatásig, mint ahányan képességeik szerint eljuthatnának, és utána sem feltétlen könnyű az útjuk. Sokszor maximalisták, úgy érzik, többszörösen kell bizonyítaniuk. Akik nem jelentkeznek, gátlásosak, vagy a testi korlátjaik rettentik el őket. Ugyanakkor szerencsére egyre többen vannak, akik optimistán állnak saját jövőjükhöz, és tenni szeretnének azért, hogy könnyebben boldoguljanak az életben. A tanfolyamunk remek lehetőséghez juthatnak e téren.

Záró gondolatok

Amit mi tapasztaltunk ottjártunkkor, az elképesztő, megható és megrázó volt egyszerre. A tanfolyam részt vevői a legkisebb jelét sem mutatták annak, hogy nehezebb helyzetben lennének egészséges társaiknál. Nincs rá jobb szó, az ember elszégyelli magát amiatt, hogy mit is gondol saját hétköznapi küzdelmeiről. A hallás és látássérültek közül többen a legnagyobb természetességgel beszélnek látásuk elvesztése, születési rendellenességük vagy balesetük történetéről. Optimistán érkeznek a tanfolyamra és büszkék arra, ameddig eljutottak. Minden okuk megvan rá.

További részletek a tanfolyamról

Hetente 8 csoport tagjai vesznek részt a tanfolyamon, akik közül 4 csoportban hallássérültek és mozgássérültek (hétfő és szerda délelőtt és délután) a másik 4 csoportban látássérültek kedden és csütörtökön kéthetes váltásban tanulnak.
Évente két alkalommal tartanak ICDL vizsgát, 2-2 napon.

A tanfolyamokon 2001 óta 623 fogyatékkal élők hallgató tanult:

  • 330 látássérült (221 fő vak és 109 fő gyengénlátó),
  • 276 hallássérült (149 siket és 127 nagyothalló),
  • 8 mozgássérült,
  • 1 enyhe értelmisérült,
  • 8 hallás- és látássérült (siketvak)

Hamarosan új tanfolyamok is indulnak.

Részletek: https://www.facebook.com/ObudaiEgyetem/photos/10160210804732841/ és az ICDL (Fogyatékossággal élők számára) – Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar (uni-obuda.hu) oldalakon.