Képzések

Az Óbudai Egyetem képzéseiben megjelenő fenntarthatóság és környezettudatosság

A fenntarthatóság és környezetvédelem egyre fontosabb szerepet kapnak a mérnökképzésben, mivel a jövő mérnökeinek felelősséget kell vállalniuk a fenntartható fejlődés elősegítéséért. Az Óbudai Egyetem kulcsfontosságúnak tartja a fenntartható mérnöki megoldások, innovációk kutatását és népszerűsítését. Egyetemünkön folyó mérnökképzések során kiemelt figyelmet fordítunk a környezetvédelemre, hogy a hallgatók ne csupán technikai tudással, hanem felelősségteljes szemlélettel is felkészülhessenek a szakmájukra.

Az Alba Regia Kar képzései és a képzéseken belül megjelenő fenntarthatósági tématerületek:
Mérnökinformatikus asszisztens Felsőoktatási szakképzés (FOKSZ)
A fenntarthatóság közvetlenül nem jelenik meg külön tantárgyként, de néhány tantárgy tartalmaz fenntarthatósági elemeket. A Projektmanagement és üzletfejlesztés tantárgy a fenntartható üzleti gyakorlatokkal foglalkozik, míg az Adatvédelem és informatikai biztonság az adatvédelem és az informatikai rendszerek biztonságos működtetésének fontosságát hangsúlyozza. A Felhőszolgáltatások és LAN/WAN hálózatok kialakítása tantárgy a felhőszolgáltatások hatékony és fenntartható használatát mutatja be.
Földmérő és földrendező mérnök Alapképzés (BSc)
Már a képzés céljaiban is megfogalmazásra kerül, hogy elsajátítsák és alkalmazzák a környezetbarát és környezetkímélő technológiákat. A célok között megfogalmazott ismeretek több tantárgy keretein belül is megjelennek, ilyenek többek között Föld- és területrendezés, Vízrendezés és melioráció. Továbbá több területen jelenik meg a környezetvédelem fontossága is, amelyek Mérnöki alapismeretek II., Távérzékelés, Térinformatikai alkalmazások II.
Gazdálkodási és menedzsment Alapképzés (BA)
A gazdálkodás és menedzsment területén is megjelenik a fenntarthatóság kérdéskörei, amelyek leginkább a Környezetgazdaságtan tantárgyban összpontosulnak. A tantárgy céljai szerint a hallgatók megismerik a környezeti gondolkodás fejlődésének gazdaságtörténeti lépéseit, a környezetgazdaságtan eszközrendszerét. A hallgatók megismerhetik a környezeti problémák okait, a megoldás lehetőségeit és konkrét esettanulmányok segítségével a hazai, európai és nemzetközi gyakorlatot.
Gépészmérnök Alapképzés (BSc)
A képzésben erőteljesen megjelenik a természettudományos alapozás, ami jó alap arra, hogy több nézőpontból is megvizsgálhatóak legyenek a fenntarthatóság kérdésköri. A képzés szalmai tatalmában számos helyen megjelenhet a környezetvédelem és fenntarthatóság aspektusai, ilyenek lehetnek, például a Hő- és áramlástan területén a jobb hatásfokú motorok, Anyagtechnológiák területén a kompozit anyagok, vagy kedvezőbb energiafelhasználású gyártástechnológiák, Karbantartás és diagnosztika területén a veszélyes anyagok és azok leválthatósága.
Mérnökinformatikus Alapképzés (BSc)
A fenntarthatóság közvetlenül nem jelenik meg külön tantárgyként, de néhány tantárgy tartalmaz fenntarthatósági elemeket. A Vállalkozásszervezés és projektmenedzsment tantárgy a fenntartható üzleti gyakorlatokkal foglalkozik, míg az Informatikai biztonság az adatvédelem és az informatikai rendszerek biztonságos működtetésének fontosságát hangsúlyozza. A Felhőszolgáltatások tantárgy a felhőszolgáltatások hatékony és fenntartható használatát mutatja be. A fizika tantárgy keretében tanulnak a hallgatók az energiahatékonyságról, megújuló energiaforrásokról és a környezeti hatások méréséről. A képzésben erőteljesen megjelenik a természettudományos alapozás, ami jó alap arra, hogy több nézőpontból is megvizsgálhatóak legyenek a fenntarthatóság kérdésköri.
Műszaki menedzser
A hallgatók széleskörű természettudományos alpiseretek (matematika, fizika, kémia) megszerzését követően több tématerületen is érintik a fenntarthatóság és környezetvédelem kérdéskörét. Ilyenek például az ellátási lánc fenntarthatósági kérdései. Továbbá betekintést nyernek a minőségmenedzsment és humánerőforrás-gazdálkodás kérdéseibe is.
Villamosmérnök Alapképzés (BSc)
A képzésben erőteljesen megjelenik a természettudományos alapozás, ami jó alap arra, hogy több nézőpontból is megvizsgálhatóak legyenek a fenntarthatóság kérdésköri. A környezetvédelem és fenntarthatóság kérdései tantárgyi szinten is megjelenik a Környezet-, minőség- és biztonságtechnika tantárgyban. A képzés során a hallgatók megismerkednek a Megújuló energiaforrások és energiahatékonyság és energetika kérdéseivel.
Geoinformatika mesterképzés (MSc)
A mesterképzéseben a hallgatók természettudományos és egyéb képzési területeire alapozva tovább bővítik ismereteiket. Megismerkednek a környezetben zajló természetes és antropogén jellegű folyamatokokkal és azok modellezési lehetőségeivel.
Mechatronikai mérnök Mesterképzés (MSc)
A fenntarthatóság közvetlenül nem jelenik meg külön tantárgyként, de néhány tantárgy tartalmaz fenntarthatósági elemeket. Az alkalmazott anyagtudomány tantárgyban a modern kompozit anyagok és félvezető anyagok ismerete hozzájárulhat a fenntartható anyaghasználathoz és az energiahatékonysághoz. Az additív gyártás technológiái csökkenthetik az anyagpazarlást és az energiafelhasználást. Az automatizálás és a rendszermodellezés segíthet az energiahatékonyság növelésében és a fenntartható működés biztosításában. A hallgatók alapképzésben szerzett ismereteiket tovább bővítik a természettudományok területén, fizika és anyagtudományokban.
Mérnökinformatikus mesterképzés (MSc)
A fenntarthatóság különböző tantárgyak tematikájában és oktatási céljaiban jelenik meg. Az Adatbázis és Big Data technológiák tantárgy az adatkezelési módszerek optimalizálásában és a nagy mennyiségű adat hatékony feldolgozásában jeleníti meg a fenntarthatóságot. A Projektmenedzsment és vállalkozásfejlesztés tantárgy a hosszú távú stratégiai célok elérésében és a válsághelyzetek kezelésében kap szerepet. A Felhő alapú IoT és Big Data platformok tantárgy a felhőalapú megoldások hatékony és skálázható alkalmazását mutatja be. A hallgatók alapképzésben szerzett ismereteiket tovább bővítik a természettudományok területén.
Sportközgazdász mesterképzés (MA)
A képzés céljai között is megfogalmazásra kerül az, hogy a sportközgazdász-képzés a fenntartható, értékteremtő sport egyik alapja lehet. A képzés számos tantárgyában megjelenik, mint elvárt kompetencia az elkötelezettség a fenntarthatóság iránt, amely így számos tantárgyban érintett téma a fenntartható sport.
Geoinformatikai szakmérnök / szakember
A képzés céljai között szerepel, hogy olyan szakembereket képezzenek, akik magas színvonalú, önálló munkavégzésre speciális feladatok megoldása, többek között a településtervezés és rendezés, a környezetvédelem, a közműüzemeltetés területén.
Ipari robotizálási szakmérnök / szakember
A képzés célja, ipari igények kielégítése, amelyben leginkább a hangsúly az ipari folyamatok, gyártósorok fenntartásán, továbbfejlesztésén, a robotintegrációs és karbantartási folyamatok megismerésén van.
Pilóta nélküli légijármű üzemeltető szakmérnök/szakember
A képzés célja, hogy a hallgatókat felkészítse a biztonság és a környezetvédelem iránti elkötelezettségre, amely magában foglalja a környezetvédelmi szempontok betartását az üzemeltetés során. A távérzékelési adatok feldolgozása segíthet a környezeti monitoringban, míg a vészhelyzetek kezelése a biztonságos üzemeltetést támogatja.
Precíziós gazdálkodási szakmérnök / szakember
A képzés kiemelt célja, többek között, hogy a végzettek megismerjék a precíziós mezőgazdaság hazai és nemzetközi fenntarthatósági, környezetvédelmi és gazdasági előnyeit. Komplex látásmóddal rendelkező végzettek a termőföld fenntartható művelésben, az optimális élelmiszer termelésbe nyerhetnek betekintést.
Szervezetfejlesztő tréner
A képzés célja, hogy a hallgatók rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmódot sajátítsanak el, amely lehetővé teszi a fenntartható és hatékony szervezetfejlesztési megoldások tervezését és megvalósítását. Emellett a képzés hangsúlyt fektet az élethosszig tartó tanulásra és a sokszínűség értékelésére, ami hozzájárul a fenntartható szakmai fejlődéshez.

A Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karon kiemelt cél olyan mérnökök képzése, akik magas szintű, korszerű elméleti és gyakorlati műszaki – tudományos ismeretekre tesznek szert szem előtt tartva az ipari/ állami szektor fenntarthatósági követelményeit, elvárásait.
A kari alapképzésben (BSc, MSc) a fenntarthatósági szempontok az alábbiakban jelennek meg.
A Gépészmérnöki BSc szakképzési programjának integráns részét képezi a fenntarthatósági ismeretek, valamint a környezettudatosság ismereteinek oktatása. A Gazdasági és humán ismeretek tantárgycsoportban a Minőségbiztosítás és a Projektmenedzsment, tudástranszfer tantárgyak azok, amelyeken belül hangsúlyosan megjennek a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés legfontosabb elemei. A Munkavédelem, biztonságtechnika tantárgyon belül a gépészmérnök hallgatók áttekintést kapnak a munka- és környezetvédelem követelményrendszereiről. A szakmai törzsanyag és az egyes specializációk tantárgyaiban, a tervezési és technológiai folyamatokon belül is megjelenik a környezeti hatások minimalizálásának és a fenntarthatósági követelmények gyakorlati megvalósításának ismeretanyaga.
A Gépészmérnöki MSc képzésben a Munka- és környezetvédelem, valamint a Minőségbiztosítás tantárgyak azok, amelyek kiemelten foglalkoznak a környezetterheléssel és a fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretek bővítésével. A szakmai törzsanyag és a szakirányok hegesztéstechnológia, gyártástámogató mérnök) tantárgyaiban is fontos szerepet kap a környezetterhelés minimalizálásának és a körforgásos technológiai folyamatok tervezésének tematikája. A kötelezően választható tárgyak kínálatában szerepel az Energiagazdálkodás és környezettudatosság tárgy, amely a klímavédelem, az energiamenedzsment és a megújuló energiaforrások alkalmazásának elméleti és gyakorlati kérdéseire fókuszál.
A Biztonságtechnikai mérnök BSc képzés során a Kockázatértékelés alapjai, Kockázatelemzés tantárgyak keretében részletesen foglalkoznak a hallgatók a környezeti és társadalmi kockázatokkal, különös tekintettel a fenntarthatóságot érintő tényezőkre. A hallgatók megtanulják a fenntarthatósági kockázatok azonosítását, értékelését és kezelését, továbbá esettanulmányokon keresztül vizsgálják a fenntarthatósági szempontok gyakorlati megjelenését különböző iparágakban. Biometrikus azonosítás (magyar nyelven), Biometric-identification (angol nyelven) tantárgynál az emberi erőforrásokra és adatbiztonságra vonatkozó fenntarthatósági aspektusok is megjelenítésre kerülnek. Őrzésvédelem-fegyverismeret, Fizikai védelem vagyonvédelmi rendszerek és módszerek, Gépjárművédelmi rendszerek tantárgyakban kiemelt figyelmet kap a technikai rendszerek energiahatékonysága, környezeti hatása, valamint az erőforrás-takarékos üzemeltetés kérdésköre. A „Projektmenedzsment” tárgyban (projekt beszerzési részfeladat) az összehasonlítandó alternatíváknál is kiválasztási szempont lehet a környezetterhelés, energiafogyasztás vagy valamilyen környezetbarát minősítés megléte. Épületszerkezettan, Építészet és épületgépészet, Létesítés és használat, valamint Tűzvédelmi berendezések tantárgyak keretein belül a Hallgatók megismerik a legkorszerűbb és legenergiahatékonyabb építőanyagokat, épületszerkezeti megoldásokat, tűzvédelmi berendezéseket és eszközöket, melyek építése, telepítése és üzemeltetése során fokozottan érvényesítésre kerülnek a fenntarthatósági szempontok.
A Biztonságtechnikai mérnök MSc képzésben a Biztonsági kockázatértékelés kurzus hangsúlyt fektet a fenntarthatósági tényezők integrálására a biztonsági kockázatelemzési folyamatokba, valamint a hosszú távon is fenntartható védelmi megoldások tervezésére. A Komplex projekt tantárgy, illetve a diplomamunka készítése során a kutatásokban, mérnöki megoldásokban a fenntarthatóság társadalmi, gazdasági és környezeti aspektusai is figyelembevételre kerülnek. A képzés során kiemelt cél, hogy a hallgatók ne csak technikai és biztonsági szempontból, hanem fenntarthatósági megközelítéssel is képesek legyenek komplex rendszerek értékelésére és tervezésére.
A Kibermérnöki BSc képzés során környezetbarát technológiák és energiahatékony rendszerek – például zöld hálózati infrastruktúra, alacsony fogyasztású eszközök, IoT és smart technológiák – fenntarthatósági aspektusaival is foglalkoznak a hallgatók. Adatközpontok és hírközlési rendszerek környezeti lábnyoma, energiafogyasztás, hűtési rendszerek, megújuló energiaforrások alkalmazása is megjelenik az oktatás során. Etikus, felelős és biztonságtudatos technológiahasználat – adatvédelem, felhasználói tudatosság fejlesztése is terítékre kerül. A kiberbiztonság társadalmi és gazdasági dimenziói, kritikus infrastruktúrák védelme, a digitális ökoszisztéma területe is beépül a képzésbe. A képzésben fontos a Mesterséges Intelligencia alkalmazásának kérdése is, mely napjaink egyik húzó technológiai újítása, ugyanakkor köztudottan nagy energiafogyasztással jár. A képzés során olyan matematikai módszerek is bemutatásra kerülnek, melyek képesek az adott problémát megoldani Mesterséges Intelligencia felhasználása nélkül. Amennyiben ez nem lehetséges, a feladat megoldása során optimális neutrálishálózat felhasználásával történik meg a legalacsonyabb környezetterhelés elérésére.
A Hadiipari mérnöki MSc képzés során a hallgatók korszerű mérnöki ismereteket sajátítanak el a védelmi technológiák területén, különös tekintettel a harcjárművek, fegyver-, lőszer- és robbanóanyaggyártás modern eljárásaira. A fenntarthatóság, a környezettudatosság, az egészségtudatosság és a társadalmi felelősségvállalás elvei a képzés több pontján is megjelennek, különösen az energiahatékony megoldások, a kettős felhasználású technológiák fejlesztése és a hosszú távú környezeti hatások mérlegelése kapcsán. A szak célja olyan mérnökök képzése, akik képesek feladataikat felelősen, a jövő védelmi iparának kihívásaira és a fenntartható innováció elveire egyaránt érzékenyen megszervezni és elvégezni.
A Mechatronikai mérnök BSc képzés keretében a fenntarthatósághoz kötődő korszerű ismeretek átadása az egyik fő oktatási cél. A cél elérése érdekében a Természettudományok alapjai, a Mérnöki anyagok, az Anyagtechnológia, és a Gyártástechnológia I. és II. tantárgyak oktatása során hangsúlyt kap a környezettudatosság fejlesztése. A Pneumatika, hidraulika, az Elektronika, a Robottechnika I. és II., a Mobil robotok működési alapjai, a Logisztikai robotizáció és az Egy- és többágensű mobilrobot rendszerek tantárgyak keretében mérnöki szempontú elemzésre kerülnek a környezetvédelem, a fenntarthatóság és az energiatakarékosság kérdései a tanórák keretében.
A 2024 őszén elindított Energetikai mérnök BSc szak specializációja Megújuló energetika szakterületet öleli fel. A teljes Energetika mérnök szak és ezen belül különösképpen az alábbi tárgyak kifejezetten a fenntartható fejlődés és Magyarország energiabiztonságának és energiafüggetlenségének témaköréhez kapcsolódó területek, ahol a hallgatók megkapják azokat a szükséges alapismereteket, amelyek hosszútávon biztosítják olyan szakemberek képzését, akik képesek képviselni és fejleszteni a fenntarthatóságot az energiatermelés, tárolás, elosztás és az energiaellátás terén. A Megújuló energetika specializáció azon tárgyai, amelyek szorosan kapcsolódnak a fentartható fejlődés témaköréhez: Napenergia hasznosítás az elektromobilitásban és a hidrogéntechnológiában; Szél- és vízenergia hasznosítás; Nap és geotermikus energiahasznosítás; Nukleáris energiatermelés; Szennyezőanyagok terjedése; Energiagazdálkodás és környezetvédelem.

A fenntarthatóság és környezettudatosság kérdései nem csupán a műszaki képzésekben, hanem a gazdaságtudományi területeken is egyre hangsúlyosabban jelennek meg. A Keleti Károly Gazdasági Karon (KGK) több alap- és felsőoktatási szakképzésben is szerepelnek olyan tantárgyak, melyek tematikája szorosan kapcsolódik a környezet védelméhez, a fenntartható gazdasági működéshez, illetve a zöld szemlélet formálásához.
A Gazdálkodási és menedzsment képzésben, mind felsőoktatási szakképzés (FOSZK), mind alapképzési szinten szerepel a Környezetgazdaságtan tantárgy, amely a környezeti erőforrások gazdaságtanával, azok értékelésével és fenntartható használatával foglalkozik. A hallgatók itt megismerhetik a környezetvédelmi gazdaságpolitika alapjait és a fenntarthatóság makroökonómiai vonatkozásait.
A Műszaki menedzser alapszak hallgatói a Lean menedzsment tantárgy keretében tanulnak a hatékony és erőforrás-kímélő folyamatok kialakításáról. A lean szemlélet nemcsak versenyképességi előnyt jelent, hanem a pazarlás csökkentése révén a fenntartható működést is szolgálja.
Az Ellátásilánc-menedzsment tantárgy több alapképzésen is helyet kapott, így a Műszaki menedzser (Logisztika specializáció), Gazdálkodási és menedzsment, valamint a Kereskedelem és marketing szakokon is. A kurzus középpontjában a fenntartható teljesítmény áll, különösen az ellátási láncban rejlő környezeti hatások minimalizálására törekedve. A tantárgy célja, hogy a hallgatók a logisztikai rendszerek tervezésénél és működtetésénél figyelembe vegyék a környezeti szempontokat is.
A zöldítés a tantervek más tantárgyaiban is megjelenik:

  • Innovációmenedzsment és technológiai transzfer során megjelennek a zöld innovációk,
  • Államigazgatási és jogi ismeretek tárgyban a környezetvédelmi szabályozási kérdések,
  • Értékteremtés a vezetés gyakorlatában keretében fenntartható vezetési elveket tanulnak a hallgatók,
  • a Tanulásmódszertani és kreatív megoldások tréning célja a fenntarthatósági szemléletformálás,
  • míg a Pénzügyi elemzés tárgyban a fenntartható finanszírozás fogalmait sajátíthatják el.

A fenntarthatóság tehát átszövi a legfontosabb gazdasági területeket: vezetés, pénzügy, jog és menedzsment. Ezek az elemek szerepelnek a tárgyak 14 hetes tematikájában is, így a „zöld” és „fenntartható” kulcsszavakra keresve konkrét tartalmak érhetők el.

A fenntarthatóság integrálása a Villamosmérnöki BSc, MSc, Fenntarthatósági energetikai mérnöki és a Villamos-üzemmérnöki BProf képzésekbe fejleszti a hallgatók környezeti tudatosságát és képessé teszi őket arra, hogy fenntartható technológiai megoldásokat ismerjenek, tervezzenek és valósítsanak meg.

A Kar képzéseiben szinte minden területen /*pl.: automatizálásban, híradástechnikában, energetikában, világítástechnikában, mikrokontroller-alapú rendszerek fejlesztésében*/ megjelenik a fenntarthatóság kérdésköre és a környezetvédelem.

Módszereink a fenntarthatóság megjelenésére képzéseinkben:

  • Környezetbarát technológiák oktatása: megújuló energiaforrások integrálása, energiahatékonyság növelése, energiatakarékos rendszerek és zöld technológiák tervezésének és működtetésének elmélete és gyakorlata, intelligens hálózatok és irányítási rendszerek fejlesztése, amelyekkel optimalizálható az energiafogyasztás /*Pl. a híradástechnikai eszközök energiahatékonysága és élettartama, az automatizálás vagy annak révén megvalósítható energiatakarékos üzemeltetés, a LED-alapú világítástechnika alacsony fogyasztása, a mikrokontrollerek és IoT-rendszerek optimalizált vezérlése, napenergia-rendszerek, szélenergia-turbina rendszerek, energiahatékony akkumulátorok fejlesztése és telepítése, elektronikus eszközök fejlesztése, amelyek minimális energiafogyasztás mellett maximális hatékonyságot nyújtanak, erőforrásgazdálkodás a programozásban*/
  • A rendszerszintű szemlélet érvényesítése: felhívjuk a figyelmet a rendszerek élettartamának optimalizálására, újrahasznosíthatóságára, a gyártásukhoz szükséges energia mennyiségének csökkentésére, hogy a megújulók valóban környezetbarát megoldássá váljanak.
  • Élettartam-elemzés (LCA) és szabályozási ismeretek: megmutatjuk, hogyan elemezhetők egy termék teljes életciklusán keresztül a környezeti hatások.
  • Fenntarthatóság a projektmunkákban, TDK munkákban, szakdolgozatokban, kutatásokban: a hallgatók számára olyan projekteket, témákat ajánlunk, amelyek a fenntarthatóságot helyezik középpontba, például energiatakarékos eszközök vagy környezetbarát automatizálási rendszerek fejlesztése. Itt említjük a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Szakkollégium – Fenntarthatóság kutatói klubját, amely érdekes előadásokkal / *Pl. A hidrogén csak hype vagy valós lehetőség? Van élet a diesel üzemanyag után? Beszéljünk a hidrogénről! * / támogatja a hallgatói kutatómunkát.
  • Szakterületeket átívelő szempontok: az elektronikai hulladék csökkentése, az újrahasznosítható anyagok használata és az energiatudatos rendszertervezés, amelyekre a képzés során egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk.
  • Etikai és társadalmi felelősség: elmélkedünk azokról az etikai kérdésekről, amelyek a villamosmérnöki döntések környezetre gyakorolt hatásaival kapcsolatosak.
  • Felelős vezetők képzése: a gazdasági és humán ismeretek keretein belül időt szentelünk a Felelős foglalkoztatás – Munkahelyi jóllét – Munka-magánélet egyensúly – Családbarát munkahely -Esélyegyenlőség kérdéskörének.
  • Partnerség: vendégelőadók, szakmai kirándulások, gyakorlatok, konferenciák szervezése és látogatása, önkéntes programok, közös projektek az ipari partnerekkel, kihívások és versenyek.

Főbb kapcsolódó tantárgyak:

  • KEEBT1HBNF – Környezet- minőség- és biztonságtechnika (BSc-képzés)
    A tantárgy oktatása során domináns módon jelenik meg a környezetvédelem és a fenntarthatóság. Többféle programban, az elméletet átültetjük gyakorlatba, amelyeken a hallgatók tekintélyes létszámmal jelennek meg.
  • KVXIK1BSLE – Ipari környezetvédelem (Napelemes rendszerek létesítése, szakmérnök képzés)
    https://uni-obuda.hu/szakok/napelemes-rendszerek-letesitese/
    A tantárgy során részletesen tárgyaljuk a globális környezeti problémákat, ismertetésre kerül az EU intézkedései és direktívái, s természetesen a hazai helyzet is bemutatásra kerül. Részletesen megvizsgáljuk a napelemgyártás környezetvédelmi aspektusát és az újra felhasználás lehetőségeit. A tantárgy kapcsán érintőlegesen beszélünk az energiatárolás kérdésköre kapcsán, az akkumulátorgyártás és -újrahasznosítás témakörökről. A tantárgy oktatása során kiemelt figyelmet fordítunk a kritikus nyersanyagok hozzáférhetőségi és mennyiségi kérdésére és részlegesen beszélünk az elektronikai hulladékok újrahasznosítási törekvéseiről. 
  • KVXEKVESLF – Energetika és környezetvédelem (Energiagazdálkodási szakmérnök/szaktanácsadó képzés)
    https://uni-obuda.hu/szakok/energiagazdalkodasi-szakmernok-szaktanacsado/
    A tantárgy során a bevezetésben részletesen tárgyaljuk a világ energiaigényét, az energiamix összetételét, a népesség változást és az energiatrendek alakulását, s mindezt kontextusba helyezzük a környezetvédelmi, fenntarthatósági kérdésekkel. Részletesen foglalkozunk a globális felmelegedés, majd a légkörszennyezés témakörrel, amit érintőlegesen kiegészítünk a talaj szennyezés és a bányászat témakörökkel. Elemezzük a különböző energiatermelési lehetőségeket és megvizsgáljuk mindegyik módszer emissziós hatásait, majd a környezetszennyezés megakadályozásának módszereit. Optimális energetikai, energiaellátási módszerek révén elemezzük a jelenlegi rendszerekben rejlő lehetőségeket.
  • KIXHG1HMLF – Hidrogéngazdaság (Fenntarthatósági energetikai mérnök szak)
    https://kvk.uni-obuda.hu/fenntarthatosagi-energetikai-mernok-msc/
    A tantárgyban részben kapcsolódunk a környezetvédelemi és fenntarthatósági kérdésekhez, hiszen a technológia motivációs tényezője ezekből eredeztethető. Részletesen foglalkozunk a hidrogénelőállítás módszereivel és ezen belül is kiemelt figyelmet fordítunk a zöld- és kékhidrogén előállítás témakörre, így a megújuló energiaforrások és a szén-dioxid befogás/tárolás (Carbon Capture and Storage, CCS) ismertetésre kerül. Elemezzük a gőzös, gázreformálás (Steam Methane Reforming, SMR) és a szintézisgáz előállítás karbonlábnyomát. A tantárgy keretein belül érintjük még a kőolajfinomítás és a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok (Renewable Fuels of Non-Biological Origin, RFNBO) témakört, hiszen az RFNBO-k gyártása során nincs fosszilis eredetű kibocsátás, továbbá, ha a villamosenergia megújuló forrásból származik, az üzemanyag teljes életciklusa alacsony szénlábnyommal járhat. A félév záró részében elemezzük a zöldhidrogént mint alapanyagot, mely lehetőséget biztosít további szintetikus üzemanyagok előállításához, például a szintetikus metánhoz, amelyet megkötött (CCS-technológia) CO₂ és hidrogén reakciójával (metanizálással) állítanak elő. Így a légkörből vagy ipari folyamatokból származó CO₂ nem kibocsátásként jelenik meg, hanem alapanyagként hasznosul, zárva ezzel egy körforgásos szénciklust.
  • Új, 2025-szeptemberben induló tantárgy (a KVK indítja, bárki felveheti): Járműhajtások a környezetvédelem szempontjából, a szénhidrogénektől a hidrogénig. (Ipari tanszék koprodukció: Hidrogén és hibrid rendszerek ipari tanszék)

A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó ismereteket szerezzenek a járműhajtások fejlődéséről, különös tekintettel a környezetvédelmi szempontokra és a fenntarthatóságra. A tantárgy, bemutatja a belső égésű motoroktól a hibrid, az elektromos és a hidrogénüzemű-elektromos rendszerekig terjedő technológiák műszaki hátterét, előnyeit és kihívásait.

A tantárgy tematikája a járműhajtások fejlődését mutatja be, kezdve a hagyományos belső égésű motorokkal és azok környezeti hatásaival, majd a fejlettebb emissziócsökkentési technológiákon keresztül eljut a hibrid rendszerek elvéig, azok konkrét működéséig és fejlesztési irányáig. Ezt követően az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) technológiai és infrastrukturális kihívásai kerülnek terítékre, végül a hidrogén üzemanyagcellás hajtások (FCEV) bemutatásával zárul az ív. A kurzus az egyes technológiák összehasonlításával és fenntarthatósági elemzésével fejeződik be.

 

A fenntarthatóság integrálása a mérnöktanár és szakoktató képzésekbe

A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet kap a mérnöktanár, szakoktató képzésekben, hiszen a jövő mérnökeinek és tanárainak olyan készségekkel kell rendelkezniük, amelyek segítik a fenntartható fejlődést. Az Európai Unió is támogatja a fenntarthatóságot az oktatásban, és ajánlásokat fogalmazott meg a zöld átállást és fenntartható fejlődést szolgáló tanulás elősegítésére. Ezek az ajánlások arra ösztönzik az oktatási intézményeket, hogy a fenntarthatóságot minden tevékenységükbe beépítsék, és a hallgatókat is aktívan bevonják ebbe a folyamatba.

 

Az ÓE-KVK a kari fenntarthatósági stratégiájában folyamatosan felülvizsgálja, fejleszti és hatásaiban méri a fenntarthatósági elemek módszereit, tartalmát.

A környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos törekvések, célok és ennek mentén a kijelölt feladatok ma már egyetlen mérnökképzésből sem maradhatnak ki. Az RKK Karon minden képzésben megjelenik a környezettudatosság fejlesztése, melynek elsősorban a gyakorlati foglalkozások biztosítanak megfelelő hátteret.
Környezetmérnök BSc és MSc képzésben jelennek meg legnagyobb arányban azok a tantárgyak, melyek oktatása során a környezettudatosság fejlesztése kiemelt feladat, nemcsak érzelmi, hanem cselekvési viszonyulásban is. A képzés kurzusai a fenntartható környezeti állapotokat biztosító technológiákat és folyamatokat ismertetnek meg a hallgatókkal.

Könnyűpari mérnök MSc képzésben az Alkalmazott kémia tantárgy oktatásán belül kiemelt cél a környezetterheléssel és környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretek bővítése a tisztább könnyűipari termelésért. Minden specializáción legalább egy tantárgyon belül kiemelt a környezetvédelem fontosság. Szabadon választható tárgyak között is találhatnak a hallgatók fenntarthatósági témát, mint pl. Sustainable Green printing. Amennyiben az oktatási tartalomban megjelenik a környezet védelme, a fenntarthatóság kérdése, biztosak lehetünk abban, hogy ezen témák megvitatása, a kapcsolódó ismeretek elsajátítása során szemléletformálás is történik.

Könnyűipari mérnök BSc képzésen a Természettudományos ismeretek tantárgycsoportban kapott helyet a Fenntarthatósági ismeretek és környezetetika tantárgy, melynek egyik kiemelt célja a környezettudatosság fejlesztése. Itt kapott helyet továbbá a Környezet, egészség és munkavédelem tantárgy is. Mind az általános, mind a speciális ismereteket nyújtó tantárgyakban megjelenik a környezet védelme, a fenntarthatóság kérdése és ezzel együtt a környezettudatosság fejlesztése.  Az általános ismeretek között legalább 4 tantárgy a tárgyleírás alapján tartalmazza ezeket az ismereteket, és minden specializáción legalább egy tantárgyat találhatunk ezzel a konkrét tartalommal.

Ipari terméktervező MSc képzés során minden tantárgy esetében megjelenik, mint kialakítandó kompetencia, hogy ismeri a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elve és alkalmazása, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki és gazdasági jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásait.

Ipari termék- és formatervező BSc képzés során a Képzési és kimeneti követelményekben megfogalmazott elvárt környezetvédelmi, fenntarthatósági kompetenciák a következők: Piac-, környezet- és vevőorientált, képes egyszerűbb termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek, a környezetre gyakorolt hatások figyelembevételével. Ezen kompetenciák kialakítsa a környezettudatosság fejlesztését is szolgálják. Általános ismeretek között megjelenő fenntarthatóságra fókuszáló tantárgyak: természettudományok alapjai, fenntarthatósági ismeretek és környezetetika, vállalkozásgazdaságtan és menedzsment, szakmai környezetvédelem. A specializáció tantárgyai közül kiemelt környezetvédelmi tartalommal rendelkezi a Szakmai technológia I., melynek célja az egészség- munka- és környezetvédelmi követelmények megismertetése a gyakorlatok során. A Csomagolás és papírtechnológia tantárgy a csomagolás környezetre gyakorolt hatásain keresztül hívja fel a figyelmet a fenntarthatóságra. Környezettudatos magatartás kialakítása, fejlesztése az általános ismeretek több tantárgyában konkrétan megjelenő tartalom és mindegyik specializáció legalább egy tantárgyában kiemelt célkitűzés.

Az Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Karának Fenntarthatósági és ESG Tevékenysége

Alapképzés (BSc)

Építészmérnöki BSc

Egyetemi karunk 1879-es jogelődjének iskolateremtő mestere és vizsgaelnöke, Ybl Miklós hagyományait kereső és felvállaló, ugyanakkor a korszerűséget és jóértelemben vett „mai” szakmaiságot nap, mint nap felvállaló, erős és elismert képzést kínálunk a hozzánk jelentkezőknek, melynek fontos eleme a fenntarthatóság. Másodévtől aktívan beépül ez a fajta hozzáállás az órarendbe. Minden mai fenntarthatósággal kapcsolatos ügy előadások és vendégelőadók által ismertetésre kerül a diákokkal, illetve az adott féléves feladatok leadásánál helyszín és kontextus specifikus megoldások beépítését várjuk el. A féléves tervezési feladatok különböző léptékű, funkciójú és különböző beépítési sűrűségben elhelyezkedő épületekkel foglalkoznak minden egyes félévben, így az aktuális fenntartható tervezési eszközök nagy részét lehet és kell alkalmaznia a diákoknak. Ezt a tudást kiegészítve betekintést nyernek a hallgatók a fenntartható építőanyagok, épületszerkezeti megoldások és megújuló energiák hasznosításába.


Építőmérnöki BSc – Duális Építőmérnöki BSc

Az építőmérnöki alapképzés során Karunk kiemelt figyelmet fordít az aktuális műszaki és környezetvédelmi kérdések megtárgyalására, az adott időszak problémáira adható lehetséges megoldások, válaszok átadására. Hallgatóink a szakmai alapokkal együtt, integráltan tudják elsajátítani az alapelvként kezelt fenntarthatóság fogalmát, szakmai specialitásait, biztosításának lehetséges eszközeit. Megbeszéljük annak a kockázatát is, ha a fenntarthatósági és a környezetvédelmi kérdésekre nem figyelve végezzük el mérnöki munkánkat. A duális képzésben résztvevő hallgatók már a képzési időszakban, a gyakorlatban tudják ellenőrizni a fenti alapelvek fontosságát.



Mesterképzés

Építész Mesterképzés (MSc)

Az Építészmérnöki BSc képzéshez hasonlóan a hallgatóink számára a legfontosabb feladatnak egy olyan attitűd átadását tarjuk, mely a tervezési folyamatokban kiemelt szerepet biztosit a fenntarthatóság kérdéskörének. A mesterszakos hallgatók felé elvárásként jelenik meg a korábban elsajátított fenntartható tervezési eszközök alkalmazása és nem pedig fakultatív lehetőség. A régi épületállomány megmentése, felújítása, újrahasznosítás szervesen beépül a tantárgyakba, melyek valós helyszínen valós problémákat igyekeznek megoldani. Az előbbi tervezési feladatokba a helyi városvezetés is be van vonva, melyik tovább mélyítik a probléma és a megoldás közötti kapcsolatot. A diplomamunkák megválasztásánál is elvárás a valós probléma kezelése és fenntarthatósági elvek bevonása a tervezésbe.

A mesterképzésen csatlakozik az oktatáshoz A  Szimulációs Design Tanszék,  hazánk első dedikált épületszimulációs technológiát megvalósító tanszéke. Három, egymást erősítő tevékenység alkotja a tanszék portfólióját: oktatási, kutatási tevékenység és piaci projektmunkák. A Szimulációs Tervezés Tanszék egy olyan épülettervezés módszertani tudást ad át a hallgatóknak, mely segítségével az épített környezet ’többet képes adni, mint fogyasztani’, tehát magasabb teljesítménnyel rendelkezik, de kevesebb gépészeti rendszert és energiát igényel. A fenntarthatóság, valamint a környezeti és klimatikai reziliencia szempontjaiból nézve, az ezzel a módszerrel tervezett épületek hatékonysága eddig elérhetetlen szintre hozható fel az egészséges és komfortos belső környezet, a karbon-lábnyom, továbbá az üzemeltetési és kivitelezési energia- és költséghatékonyság területein.


Infrastruktúra Építőmérnöki Mesterképzés (MSc)

Az Infrastruktúra-építőmérnöki mesterképzés alapvetően két pillérre épül: a fenntarthatóságra és a hálózati szemlélet fontosságára. Minden műszaki tárgyunkban megjelenik a fenntarthatósági témakör és annak környezetvédelmi összefüggései is, emellett a "Fenntartható infrastruktúra tervezés"-t külön szaktárgyként tanulja minden hallgatónk. Mind a fenntartható közlekedés eszközrendszere, mind a fenntartható csapadékvíz-gazdálkodás kiemelt témakörök a kurzuson. Számos féléves feladatban külön fejezetként kell megindokolni a javasolt műszaki megoldás fenntarthatósági kritériumoknak való megfelelőségét és értékelni a környezetre gyakorolt hatásait. A diplomamunkákban is látható, hogy a végzett hallgatók értik és jól alkalmazzák a fenntarthatósági és a környezetvédelmi alapelveket az infrastruktúra-tervezés, építés és üzemeltetés témaköreiben


Szerkezet-építőmérnöki mesterképzési szak (MSc)

A szerkezettervező építőmérnök képzésben a legkorszerűbb modellezési lehetőségek megismerésével, lehetőség nyílik az optimális anyagigényű szerkezetek kialakítására, az építőanyag összehasonlíthatóan jó megválasztására. Már a tervezési gondolkodásban megjelenik a környezet-kímélő kivitelezési technológiára való törekvés, a karbantartási igény és az élettartam optimalizálása, a korszerű épületfizikai lehetőségek tartószerkezeti vonatkozásai, a másodnyersanyagok és majdan másodnyersanyaggá váló építmények újrahasznosítási lehetőségei, szerkezeti-megerősítésekkel az újrahasználat elősegítése, így az anyagok körforgásos gazdaságban tartása. A mélyépítésben a talajt és felszín alatti vizet, nem csak, mint fizikai közeget veszük figyelembe a tervezés során, hanem mint környezeti elemet, gondolva védelmükre.



Szakmérnöki képzés

Tűzvédelmi szakmérnöki szak

A Tűzvédelmi Szakmérnöki Képzés specialitása, hogy a megépült szerkezetek minél hosszabb és biztonságosabb élettartamát garantálja, megelőzve vagy csökkentve a károk utáni helyreállítás anyagszükségleteit, így járulva hozzá az egyes építmények élethosszra számított karbonlábnyoma minél kisebb legyen. Igaz, nem kifejezetten környezet, hanem életvédelmi célból zajlanak, az oktatásban is megjelenő eredményekkel, kutatások az esetlegesen kigyulladó anyagok által kibocsátott mérgező anyagok mérésére és azok redukálására. Természetesen az újonnan megjelenő, környezettudatos összetételű és/vagy gyártású anyagok tűzvédelmi szempontú vizsgálatát és kutatását sem hanyagoljuk el, és ahol lehet, vagy szabályozás ezt engedi az oktatásba is beépítjük ezek használatát és hangsúlyozzuk fontosságukat.



Doktori iskola

Építészet, Design és Technológia Doktori Iskola

Az ÓE ÉDT interdiszciplináris doktori iskolája a több módon is foglalkozik a fenntarthatóság problémájával. Ennek a sokirányú elköteleződésnek alapvető terepe a meglevő épületállomány és városszerkezet optimális használata, illetve újrahasznosítása. A történelmi bérházak és a hidegszigetek energetikai kutatása ugyanúgy futó értekezések témája, mint az egyszerűsített városi utak megvalósíthatósága. Sajátos terület emellett a műemléki együttesek kortárs újragondolhatósága, amelyek egyrészt maguk is, eredeti koncepciójukban is sokszor támogatják a fenntartható, adaptív újrahasznosító hozzáállást. Másrészt éppen örökségi mivoltuk által motiválják a fenntarthatósági kihívások megoldását.



Alapképzések 

Mesterképzések 

Szakirányú továbbképzések