Képzések

Az Óbudai Egyetem képzéseiben megjelenő fenntarthatóság és környezettudatosság

A fenntarthatóság és környezetvédelem egyre fontosabb szerepet kapnak a mérnökképzésben, mivel a jövő mérnökeinek felelősséget kell vállalniuk a fenntartható fejlődés elősegítéséért. Az Óbudai Egyetem kulcsfontosságúnak tartja a fenntartható mérnöki megoldások, innovációk kutatását és népszerűsítését. Egyetemünkön folyó mérnökképzések során kiemelt figyelmet fordítunk a környezetvédelemre, hogy a hallgatók ne csupán technikai tudással, hanem felelősségteljes szemlélettel is felkészülhessenek a szakmájukra.

A környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos törekvések, célok és ennek mentén a kijelölt feladatok ma már egyetlen mérnökképzésből sem maradhatnak ki. Az RKK Karon minden képzésben megjelenik a környezettudatosság fejlesztése, melynek elsősorban a gyakorlati foglalkozások biztosítanak megfelelő hátteret.
Környezetmérnök BSc és MSc képzésben jelennek meg legnagyobb arányban azok a tantárgyak, melyek oktatása során a környezettudatosság fejlesztése kiemelt feladat, nemcsak érzelmi, hanem cselekvési viszonyulásban is. A képzés kurzusai a fenntartható környezeti állapotokat biztosító technológiákat és folyamatokat ismertetnek meg a hallgatókkal.

Könnyűpari mérnök MSc képzésben az Alkalmazott kémia tantárgy oktatásán belül kiemelt cél a környezetterheléssel és környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretek bővítése a tisztább könnyűipari termelésért. Minden specializáción legalább egy tantárgyon belül kiemelt a környezetvédelem fontosság. Szabadon választható tárgyak között is találhatnak a hallgatók fenntarthatósági témát, mint pl. Sustainable Green printing. Amennyiben az oktatási tartalomban megjelenik a környezet védelme, a fenntarthatóság kérdése, biztosak lehetünk abban, hogy ezen témák megvitatása, a kapcsolódó ismeretek elsajátítása során szemléletformálás is történik.

Könnyűipari mérnök BSc képzésen a Természettudományos ismeretek tantárgycsoportban kapott helyet a Fenntarthatósági ismeretek és környezetetika tantárgy, melynek egyik kiemelt célja a környezettudatosság fejlesztése. Itt kapott helyet továbbá a Környezet, egészség és munkavédelem tantárgy is. Mind az általános, mind a speciális ismereteket nyújtó tantárgyakban megjelenik a környezet védelme, a fenntarthatóság kérdése és ezzel együtt a környezettudatosság fejlesztése.  Az általános ismeretek között legalább 4 tantárgy a tárgyleírás alapján tartalmazza ezeket az ismereteket, és minden specializáción legalább egy tantárgyat találhatunk ezzel a konkrét tartalommal.

Ipari terméktervező MSc képzés során minden tantárgy esetében megjelenik, mint kialakítandó kompetencia, hogy ismeri a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elve és alkalmazása, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki és gazdasági jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásait.

Ipari termék- és formatervező BSc képzés során a Képzési és kimeneti követelményekben megfogalmazott elvárt környezetvédelmi, fenntarthatósági kompetenciák a következők: Piac-, környezet- és vevőorientált, képes egyszerűbb termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek, a környezetre gyakorolt hatások figyelembevételével. Ezen kompetenciák kialakítsa a környezettudatosság fejlesztését is szolgálják. Általános ismeretek között megjelenő fenntarthatóságra fókuszáló tantárgyak: természettudományok alapjai, fenntarthatósági ismeretek és környezetetika, vállalkozásgazdaságtan és menedzsment, szakmai környezetvédelem. A specializáció tantárgyai közül kiemelt környezetvédelmi tartalommal rendelkezi a Szakmai technológia I., melynek célja az egészség- munka- és környezetvédelmi követelmények megismertetése a gyakorlatok során. A Csomagolás és papírtechnológia tantárgy a csomagolás környezetre gyakorolt hatásain keresztül hívja fel a figyelmet a fenntarthatóságra. Környezettudatos magatartás kialakítása, fejlesztése az általános ismeretek több tantárgyában konkrétan megjelenő tartalom és mindegyik specializáció legalább egy tantárgyában kiemelt célkitűzés.

Alapképzések 

Mesterképzések 

Szakirányú továbbképzések